Gazelle Kathmandu

Periode 2007 – 2011

Na een zoektocht van verscheidene jaren werd diep in Nederland een Kathmandu opgesnord die min of meer mijn maat was. ‘Un coup de foudre’ bij de eerste aanblik. Wat een stoere fiets, die dikke onderbuis, dat stuur, een stapel versnellingen, tientallen oogjes voor kabels, instelbare voorvering, een zadel als een Rolls-Royce, …

Het leek een tank die dwars door muren zou gaan. Geen wonder dat Frank van Rijn er de wereld mee rondtrok. Wist ik veel dat de fiets van FvR geen sikkepit te maken had met de exemplaren die in de winkel verkocht werden. Ik was verliefd!

Maar het werd geen ‘houden van’. Daarvoor had de fiets een paar belangrijke tekortkomingen.
De versnellingen bleken vrij kwetsbaar als je er offroad mee ging fietsen. Een hoog grasveld had tot gevolg dat de derailleur zich verslikte en dat er nog 2 versnellingen bruikbaar bleven. Dat ik een broertje dood heb om de versnellingen om de haverklap fijn af te regelen, alles te smeren en bijna constant met een ‘biker tattoo’ rond te rijden wierp ook wel wat gewicht in de schaal.
Een voorvering kan zijn voordelen hebben maar in praktijk valt het gewicht tegen en heb je er te weinig aan op een reis van enkele duizenden kilometers. Bij beklimmingen moet je de vering uitschakelen, je wilt niet weten hoeveel energie er verdwijnt in de deinende werking tijdens het stijgwerk.
Het vlinderstuur is zwaar, werd niet gebruikt en was dus overbodig.
De lowriders (niet op foto) zitten zo hoog dat ze heel negatieve effecten had op het weggedrag. Na het demonteren werd het een andere fiets.
De V-brakes deden het goed maar ervaring met hydraulische remmen waren toch nog van een andere orde.

Wat wel gewaardeerd werd was de héél stabiele wegligging in snelle ritten bergaf, het comfortabele Brooks zadel en de toegankelijke technieken van de onderdelen.

  • Eigenschappen:
    • Kader: oversized aluminium
    • Versnellingen: derailleur 3 x 9 (SHIMANO DEORE XT)
    • Remmen: velgrem, kabelbediend, V-brake (SHIMANO XT)
    • Bracket: JIS-vierkant, SHIMANO
    • Balhoofd: AHEAD STRAIGHT
    • Pedalen: SPD-klikpedalen mixed
    • Vering: vooraan: SUNTOUR, achteraan: geen
    • Wielen: onbekende velg, 28″, 36-spaaks, , SHIMANO XT-as, 37mm SCHWALBE MARATHON XR
    • Dragers: vooraan; high-riders, achteraan: TUBUS-LOCK
    • Zadel: BROOKS
    • Stuur: vlinderstuur
    • Verlichting: voor en achter batterijtype
    • Pedalen: SPD-klikpedalen mixed
    • Slot(en): ABUS-beugel 30cm (in de TUBUS-LOCK), hoefijzerslot
    • Spatborden: enkel vooraan MTB-spatbord
    • Pomp op linker vorkpoot bevestigd
  • Voordelen:
    • Gemakkelijke mechanische eigenschappen
    • Wisselstukken eenvoudig te vinden onderweg
    • Wisselstukken overwegend goedkoop
  • Nadelen:
    • Zwaar, ruim 21kg onbeladen
    • Gevoelige versnellingsmechaniek
    • Regelmatig smeren is noodzakelijk
    • Kabelspanning regelmatig bij te regelen
  • Aankoopprijs 2007: 750,00€, verkoopprijs 2011: 500,00€, m.a.w. toch vier jaren fietsplezier voor 250,00€