Santos Travel Master 2.8

Periode 2011 – 2017

De ervaringen met de Gazelle leidden in ieder geval tot een wenslijstje:

  • Schrappen van de voorvering, overbodig gezien de gekozen ondergrond tijdens fietsreizen
  • Bredere banden, als vering i.p.v. de geschrapte voorvering
  • Mix-kader, mijn versleten heupen het overslaan van het been bij een diamant-kader vermoeilijkt
  • Naafversnelling, minder onderhoud en bedrijfszekerder, de Rohloff Speedhub 500/14 is zijn kinderziektes ontgroeit
  • Riemaandrijving i.p.v. ketting, uit nieuwgierigheid en om biker tattoos te vermijden, het feit dat de kader open moet nemen we erbij
  • Naafdynamo, SON zou de lichtst lopende moeten zijn, daarmee zou zelfbedruipend reizen mogelijk moeten zijn, denk aan bijv. de GSM of de GPS
  • Verlichting met hoge lichtopbrengst, een Edelux verzekert de veiligheid onderweg
  • Hydraulische velgremmen, gemakkelijk remblokken wisselen, onderhoudsarm en een massa stopkracht
  • CSS velgen, ‘Carbon Super Sonic’ of ook wel keramische velgen, dit om slijtage door schurende remblokken tegen te gaan.

Een bezoek bij Rob’s Bikecenter in Maasland vult de nog openstaande vragen in en wordt de knoop doormidden gehakt. Ook de kleur wordt gekozen: champagne met zwarte belettering. Mijn wens om de fiets zelf te kunnen monteren wordt afgewimpeld: onmogelijk. Nou moe, je verkoopt mij de fiets in onderdelen of ik ga op een ander.
De fiets wordt na lang aandringen bij Santos dan toch in onderdelen geleverd. Montage wil ik volledig zelf doen zodat de fiets geen geheimen meer heeft eens gemonteerd.
Op een zaterdag wordt een grote doos afgehaald in Maasland. Tijdens de montage blijkt toch iets fout gelopen te zijn: tijdens de bezichtiging op een beurs in Nederland (Fiets- en Wandelbeurs) was de mix-kader op de schuine bovenbuizen voorzien van een ligplaats voor een bidon. Deze was bij het ontvangen kader niet aanwezig. Veel mails volgen maar Santos houdt het been stijf… ik heb een nieuw kader en daar hoort geen bovenliggende bidonhouder bij. Het is een leugen, ik heb een oud kader en de nieuwe zijn voorzien van de ligplaats. Ook een montageplaat voor een staander ter hoogte van de achteras ontbreekt. Wel is er net achter het bracket een plaats voorzien maar niks dat meer een fiets onstabiel maakt is een centrale staander. Ook hier blijft Santos stokdoof.
Het is niet de eerste maal dat Santos dwars zal liggen maar gelukkig maakt de service van de verdelers veel goed.

In de jaren die komen zal de fiets veel aanpassingen ondergaan:

  • Wijziging overbrengingsverhouding van 55/22 naar 46/22, het scheelt een versnelling in de lage regionen
  • Montage van lowriders type TUBUS ERGO om bijkomende reistassen te kunnen monteren
  • Montage van een voorstaander wat het omslaan van het stuur voorkomt
  • Bredere banden, 50mm wordt de norm wat een beetje meer demping betekent en ook kunnen tramsporen oner een scherper hoek genomen worden (uiterst belangrijk als je over bospaden rijdt)

De Santos TM 2.8 is mijn trouwe metgezel voor meer dan 40.000 kilometers.

Na zes jaren trouwe dienst gaat de fiets voor een uiterst zacht prijsje in andere handen over. Tijd voor iets nieuws.